KENAPA AKU SEMAKIN DEBAB?? APA YANG AKU BUAT?


Aku tengah menjalankan kajian kenapa aku debab.... Mungkin ini sebab-sebabnya...


Aku tak bersenam. Aku bersenam 3 kali je setahun.

Aku tamak, dah kenyang pun aku sumbat gak makanan kat mulut. Kononnya tak nak 
bazir makanan la bila dah beli makan banyak-banyak kat pasar malam.

Aku baca doa time makan, tapi aku tak faham erti dan tujuan doa tu.

Aku banyak menikmati, tapi aku kurang mensyukuri. Nak makan sedap-sedap tapi bila nak solat, aku lewat-lewatkan waktu. Solat sunat? Jangan harap...Kita makan kan untuk tenaga? Apa salahnya tenaga tu digunakan untuk jariah? Haiiihhhhh....

Aku simpan duit aku dalam akaun conventional sedangkan berlambak je bank-bank yang sediakan akaun berkonsepkan Islamic.

Aku beli makanan untuk diri aku je, tapi aku tak pernah hadiahkan makanan untuk adik beradik ke, mak abah ke, sedara mara ke... Kalau ada pun, boleh bilang dengan jari berapa kali aku belanja. Weeeeeeeeee!!!! So, dekat sini aku dah ada sifat kedekut, pasal tu poket perut ni penuh.

Masa aku makan dengan kawan-kawan, kami buka topik kutuk mengutuk orang. Rupanya makanan-makanan yang kami makan itu dihiasi dengan dosa-dosa yang penuh kolestrol.

Aku tak jaga kebersihan diri. Sebab tu, setan suka dekati aku. Maka aku sentiasa dilatih untuk jadi malas.

Rupanya aku tak berzakat. 1/40 daripada duit aku adalah hak milik asnaf. Asnaf sengsara sebab tak dapat hak mereka. Aku pun turut sengsara dengan penderitaan penyakit-penyakit sama seperti golongan fakir miskin. Bezanya diorang sakit sebab tak cukup makan, aku plak sakit terlebih makan.

Aku jarang bertaubat dan minta maaf kat orang serta makhluk Allah yang lain. Berat badan bertambah sebab badan penuh dosa.