LELAKI DAN KAYU PAGI

Ia adalah pukul 04:00 pagi dan anda terbangun dengan ereksi. Apa yang menjadikan ia begitu?
Fenomena ini, juga dikenali sebagai kayu pagi, adalah terlalu biasa sehingga doktor memberikan ia nama perubatan untuk kejadian itu: nocturnal penile tumescence (NPT).


Walaupun anda mungkin perasan keadaan ini lebih kerap pada awal pagi, ereksi ini boleh berlaku di mana sahaja daripada tiga kepada lima kali sepanjang malam.

“Ia adalah tipikal bagi remaja dan orang muda, kerana tahap puncak hormon, yang mengaitkan dengan kekerapan ereksi mereka dan keperluan mereka untuk beraksi,” kata Gloria Brame, Ph.D., pakar seks dan pengarang Seks untuk Dewasa .

“Sememangnya, semakin berusia lelaki tersebut, kejadian ini akan berkurangan kerana penurunan tahap testosteron mereka dan fungsi seksual.”
Jadi apa yang menyebabkan mereka terjadi sebenarnya?


“Kayu pagi tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan mimpi anda pada waktu malam, kerana ereksi spontan juga telah diperhatikan dalam janin lelaki dalam rahim,” menurut Uta Demontis, Ph.D., pakar seks klinikal dan jurulatih hubungan.

Demontis mempercayai bahawa ada kemungkinan bahawa badan lelaki secara spontan menghasilkan ereksi di tengah-tengah malam untuk membekalkan oksigen kepada zakarnyadengan beberapa aliran darah segar.

Pakar-pakar lain percaya bahawa kerana semua manusia ketiadaan oksigen ketika berada dalam keadaan tidur REM, zakar akhirnya bebas untuk mempunyai kehidupan yang tersendiri dan memilih untuk menjadi keras.

“Saya menyifatkan kayu pagi sebagai kenaikan hormon dan menganggap bahawa ia adalah kenaikan yang membawa kepada mimpi atau menyebabkan lelaki tiba-tiba menyedari bahawa zakar mereka adalah sensitif semasa tidur,” menurut Brame.

Jadi mengapa tidak anda mendapat ereksi secara tiba-tiba pada waktu tengahari?
“Otak lelaki mengeluarkan bahan kimia anti-ereksi semasa waktu bangun mereka yang membantu menjaga mereka dari mendapat ereksi pada waktu yang tidak sesuai dari segi sosial,” menurut Brame.
Semasa tidur, bagaimanapun, faktor menghalang ini hilang, membolehkan ereksi untuk datang dan pergi dengan bebas, katanya.